6 клас ІсторіяУкраїни. Всесвітня історія.


28.2.2022-А

Тема. Сімˊя, освіта, виховання

Опрацювати параграф 34.

Домашнє завдання. Заповнити порівняльну таблицю «Життя чоловіків і жінок у Давній Греції».с.108


25.2.2022

 Тема.Релігія та міфологія

Прочитати   матеріали параграфа 35 .

Замалювати таблицю с.109 в робочий зошит

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 35.Дізнайтеся за додатковими джерелами про передбачення Дельфійського оракула складіть коротку розповідь про це (5—7  речень).


24.2.2022-Б

Тема. Сімˊя, освіта, виховання

Опрацювати параграф 34.

Домашнє завдання. Заповнити порівняльну таблицю «Життя чоловіків і жінок у Давній Греції».с.108


11.02.2022 -Б

Тема. Мінойська цивілізація

1.Грецька цивілізація-ознайомтесь з поняттями: античність, поліси, олігархія, демократія.

2. Мінойська палацова цивілізація- пояснюємо що це ; в робочому зошиті позначаємо дату, міста,

3. Господарство.Виписуємо заняття.

4. Торгівля. Продовж речення.  Жителі Криту мали звязки з…та торгували…(с.100)

5. Культура с.100.  Заповніть таблицю.

Освіта

Архітектура

Релігія

 

 

 

Домашнє завдання . Параграф 31 переказувати. Вчити  нові терміни .


10.02.2022-Б

09.02.2022-А

Тема. Перевірка знань з теми «Стародавні цивілізації Азії та Африки»

1.Виконуємо  в зошит запитання і завдання на с.96 підручника.

2.Роботи для перевірки здаємо в понеділок.


07.02.2022-А


04.02.2022-Б

Тема. Культура Давньому Китаї

        Робота з текстом підручника параграф 30

         1.Прочитай матеріал на с. 93-94. Релігія та філософія. Дай визначення понять.

        Даосизм-

        Буддизм-

        Конфуціанство-

        2.Складіть план розповіді про писемність та освіту в Давньому Китаї, формулюючи пункти плану як питальні речення.

                  3.Користуючись текстом підручника, заповніть таблицю «Винаходи Китаю».

 

Вид винаходу

Назва винаходу

Стислий опис

(який мав вигляд або як виготовлявся)

Прилади

Компас


Сейсмограф


        Розшифруйте слова. Складіть з ними речення.

РАПІП –

КОВШ –

ПХОРО –

БРОДИ – 

        Підготуйте стислі коментарі для інтернет-сторінки «Природничо-математичні науки в Давньому Китаї»

                      Робота з таблицею.

        Користуючись текстом підручника заповніть таблицю.

Галузь знання

Наукові знання

Астрономія

 

Медицина

 

Географія

 

Математика

 

        Хронологічна задача.

Китайська писемність виникла у ІІ тис. до н.е. Порахуйте на стрічці часу, скільки років минуло від цієї події до наших днів.

        Домашнє завдання.

        Опрацювати § 30 підручника та повторити попередні параграфи.

 -

03.02.2022-Б

02.02.2022-А

Тема. Імперія Цінь і Хань

1.Перегляньте відео та заповніть колонку Цінь:

Питання

Цінь

Хань

Період існування

 

 

Правителі та їх перетворення

 

 

Результати правління

 

 

2.Прочитайте на с.93-94 інформацію про династію Хань та заповніть 3тю колонку таблиці.

Історія. 6 клас. Урок 22. Давній Китай

https://www.youtube.com/watch?v=mv04YHkBBE0

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 29. 


31.01.2022-А

28.01.2022-Б

Тема: Формування Китайської цивілізації (параграф 28)

ПЛАН

Природа Китаю.Географічне положення Китаю

Господарське  життя  давніх китайців

Соціальний устрій

Стародавні китайці називали свою батьківщину «Тянься» — «Піднебесна», «Чжун-Го» — «Серединне царство» (бо мешканці Китаю вважали свою країну центром землі), або «Чхун Хуа» — «Серединна Квітуча».

Слово «Китай» з'явилося значно пізніше, можливо, походить від назви народу кидань, який завоював Китай у X ст. н.е

1. Опрацюйте п.1 параграфа й дайте відповіді на запитання:

1.Китай розташований

 а) на півночі Азії  б) на півдніАзії  в) на заході Азії  г) на південному сході Азії

2.У Китаї течуть річки

А) Ніл  б)Хуанхе  в)Дніпро  г)Тигр  д) Янцзи

3. Давні китайці називали свою країну

а) Землею обітованою  б)Піднебесною  в) раєм  г) найкращою на землі

4. Слово «Хуанхе» означає

А) біла ріка  б) червона ріка  в) жовта ріка  г) чорна ріка

5. Китайці називали Хуанхе

А) блукаючою рікою  Б) безбережною рікою  в) пересихаючою рікою

Г) лихом Китаю

6. Територію Китаю омивають води

А)Північного льодовитого океану  б) Індійського океану  В) Атлантичного океану  г) Тихого океану

2. Господарське  життя  давніх китайців

Прочитайте п.2 ,  доповніть прикладами терміни.

Заняття китайців:

землеробство-                                  скотарство-                            ремісництво-

 

Яку рослину називають «китайським хлібом»? 

Листя якого дерева служать сировиною для виготовлення шовку? 

Як перекладається з китайської «молоде листя»? 

Який товар, крім шовку, цінувався на ринках на вагу золота? 

3. Соціальний устрій. 

 Опрацюйте п.3. 

Дайте письмову відповідь на питання:

Хто такий ван? Яку роль він відігравав у  давньокитайському суспільстві?

Домашнє завдання.

Опрацювати § 28 підручника


10.11.2021- 6-А                 12.11.2021-6-Б            

Тема. Держави залізного віку: Ассирія і Халдейське царство. 

Завдання

*Вивчіть нові терміни

Реформа – поступове докорінне перетворення, поліпшення чого-небудь.

Ополчення – військо, яке створюється з населення певної місцевості, здатного тримати зброю. 

Громадянська війна — війна за владу між різним групами всередині одного суспільства або країни.

1.Опрацюйте п. 1 Ассирія та складіть план с. 45-46.

2.Прочитайте п.2 , с.47-48 та опишіть правління царя Навуходоносора.

Домашнє завдання. Опрацювати § 13 – читати, переказувати.


08.11.2021-6-А                         11.11.2021-6-Б                                                               

Тема. Держави бронзового віку: Шумер, Аккад, Вавилон

Інструкція

1.Читаючи текст параграфа 12 заповнюємо таблицю:

Цивілізація

Період існування

Заняття

Досягнення, винаходи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2.Дати письмово відповідь на запитання: Чому Аккадське царство називають імперією.

Домашнє завдання . Параграф 12 читаємо, переказуємо, вчимо термін «імперія».


29.09.2021


Тема . Енеоліт.

Матеріали і завдання до уроку

Наприкінці ХІХ ст. видатний український археолог В.В.Хвойко відкрив і почав досліджувати поселення давніх людей поблизу с. Трипілля на Київщині. Згодом подібні селища почали знаходити і в інших районах України. Численні пам’ятки трипільської культури займали в ІV – першій половині ІІІ тис. до н.е. все лісостепове Правобережжя й Придністров’я, а на пізньому етапі існування культури поширилася на Волинь і в Степове Причорномор’я.

Місце проживання трипільців.

Характер будівель доби енеоліту був стисло пов’язаний з розвитком землеробства та скотарства В цей період з’являється культура хліборобів – Трипільська культура. Межі цієї культури поширювались від Слобідської України до Словаччини, від Чернігівщини до Чорного моря та Балканського півострова.Чисельні пам’ятки Трипільської культури, які даються ІV-І пол. ІІІ тис. до н.е., займали все Подністров’я, а на пізньому етапі існування культури – поширювались на Волинь і Степове Причономор’є. Трипільська культура існувала від VIII тис. до н.е. до І тис. до н.е. В трипільській культурі вирізняємо три етапи:

Ранній – ІV-ІІІ тис. до н.е.;

Середній – ІІІ до н.е. – 2250 р.,

Пізній – 2250 р. до н.е.

(фіксуємо у зошитах).

Історики вважали, що трипільці – це племена, які прийшли на Укарїну з Балкан. Від Дністра трипільці просунулись до Прип’яті, Прикарпаття і частково – на Переяславщину. Інші історики вважають, що трипільці – це автохтонні племена, тобто такі, які споконвіччя жили на Україні і виділились в Буго-Дністровську культуру.

Таким чином, існує суперечлива точка зору щодо виникнення Трипільської культури. Суспільний лад трипільців характеризувався переходом від матріархально-родових до патріархально-родових відносин. Трипільці підтримували стосунки з племенами Східного Середземномор’я та Малої Азії 

  У селах були розташовані хати прямокутної форми з чотирисхилим дахом, дерев’яними стінами, обмащеними глиною з обох сторін. Підлога була з дерев’яних плит, складених помостом і обмащених глиною. Розмір будівель складав від 6 до 150 кв. м. Стіни будівель були розписані. Житла трипільці будували з лісу, глиняних вальків. Житла були багатокамерними. Крім житлових будинків, були й будинки ритуального характеру. Підлога їх теж була обмащеною глиною. Трипільці жили поселеннями. Забудова поселень здійснювалась по колу із загоном для худоби в центрі. 

Населення трипільської культури було хліборобським. Воно займалось сільським господарством на відносно високому рівні, користувалося кам’яними серпами з дерев’яними держаками, зернотерками, сохами, ралом. Трипільці вирощували такі рослини, як: пшеницю (декілька сортів), жито, просо, ячмінь, овес. Поряд із землеробством трипільці займались скотарством. Розводили таких тварин, як: коней, свиней, кіз, велику рогату худобу, від яких отримували продукти харчування. Трипільці користувалися кам’яними знаряддями праці – сокирами, долотами, ножами, серпами. У ІІІ тис. до н.е. люди винайшли спосіб виготовляти бронзу, і трипільці з нього скористалися. Трипільці першими на території України почали використовувати мідь для виготовлення знарядь праці і прикрас. Трипільці займалися ремеслом, зокрема, гончарством. Винайшли гончарне коло, виготовляли посуд, а також глиняні статуетки, жіночі прикраси з кісток та інші предмети побуту.

 Домашнє завдання.  Вивчити параграф 8, знайти цікаву інформацію з теми в мережі Інтернету.

Заповнити таблицю.

Вид господарської діяльності Досягнення у ньому    

Землеробство    

Скотарство  


27.09.2021


Тема. Неоліт

 Матеріали і завдання

1.Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=-bbvqXEH8XM

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 3 СЕРІЯ. МЕЗОЛІТ ТА НЕОЛІТ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

2. Скласти порівняльну таблицю, користуючись відео переглядом або текстом параграфа с.23-25 та вивченим на попередніх уроках матеріалах.

Назва періоду Час періоду Заняття людей Знаряддя праці Стоянки    

Домашнє завдання. Параграф 7. Вивчити терміни параграфа.

Завдання виконане в таблиці надати на перевірку!!!


24.09.2021

Тема. Мезоліт

Завдання до уроку

1.       Прочитай пункт 1 , с.21 та опиши в зошит зміни що відбулись в житті людини.

2.       Прочитай пункт 2 та випиши винаходи людини в період мезоліту.

3.       Перегляньте відео. Що вас  в ньому зацікавило.

https://www.youtube.com/watch?v=7wss2zBxs3M

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 1 СЕРІЯ. КАМ'ЯНИЙ ВІК НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

 Домашнє завдання. Опрацювати  С.21-22 ; вчити терміни.


20.09.2021


Тема. Узагальнення знань з теми «Палеоліт»

Запитання та завдання для узагальнення

1. Поясніть значення термінів і понять «історія стародавнього світу», «історичні джерела», «археологія», «антропогенез», «стоянка», «релігія», «сім’я», «рід», «плем’я», «союз племен», «родова община», «сусідська община», «народні збори», «рада старійшин», «вождь», «держава», «цивілізація».

2. Виконайте завдання за історичним атласом.

1) Позначте місця найважливіших для антропогенезу знахідок решток найдавніших людей.

2) Позначте стоянки давніх людей на території України (Королеве, Кирилівська, Мізин, Межиріч, Киїк-Коба, Амвросіївка тощо).

3) Покажіть територію розселення племен трипільської культури. Позначте поселення Трипілля, Кукутені, Майданецьке, Тальянки, Доброводи.

3. Складіть розповідь за темою «Головні винаходи людства доби кам’яного й мідно-бронзового віку».

Завдання 

1. На території України перші люди з’явилися близько:

А 1 мли років тому

Б 500 тис. років тому

В 150 тис. років тому

Г 10 тис. років тому

2. Знайдені на території України стоянки Кирилівська, Мізин, Межиріч, Лука-Врублівецька, Киїк-Коба належать до доби:

Апалеоліту

Б мезоліту

В неоліту

Г енеоліту

3. Які історичні джерела є головними у вивченні історії первісного суспільства?

А речові

Б писемні

В етнографічні

Г усні

4. Головним заняттям племен трипільської культури було:

А мисливство

Б землеробство

В рибальство

Г скотарство

5. При вивченні історії для орієнтації в історичному просторі слід використовувати:

А історичні карти

Б археологічні знахідки

В лінію часу

Г хронологічну таблицю

6. Якому поняттю відповідає визначення: «Наділення живих істот та неживих предметів душею, яка живе самостійно»?

А анімізм

Б тотемізм

В магія

Г фетишизм

7. Сутність неолітичної революції полягала в переході людини:

А від збиральництва до мисливства

Б від відтворювального до привласнювального господарства

В від привласнювального до відтворювального господарства

Г від землеробства до скотарства

8. Трипільська культура існувала в добу:

А мезоліту

Б неоліту

В енеоліту

Г бронзи

9. Яким календарем ми тепер офіційно користуємося?

А давньоримським

Б юліанським

В григоріанським

Г давньослов’янським

10. Якими є основні ознаки цивілізації (виберіть три правильні відповіді)?

1 поява держави

2 розвиток міського способу життя

3 опанування вогню

4 винайдення писемності

5 обробка металів

6 початок землеробства

7 приручення перших тварин

11. Розташуйте заняття людей у послідовності їх виникнення.

А рибальство

Б гончарство

В збиральництво

Г загінне полювання

12. Установіть відповідність між прізвищами вчених і їхніми досягненнями.

1 Ч. Дарвін

2 Г. Чайлд

3 В. Хвойка

4 Л. Лікі

А віднайшов ймовірну пралюдину


Б відкрив наскельні розписи первісних людей

В розробив теорію еволюції

Г визначив зміни, що відбулися в період неоліту, як неолітичну революцію

Д відкрив трипільську культуру

Домашнє завдання. Підготувати  повідомлення про пам’ятки епохи мезоліту на території України


15.09.2021


Тема. Палеолітичне мистецтво

Матеріали і завдання до уроку

Перегляньте презентацію та ознайомтесь з інформацією













2. З тексту підручника с. 19 виписати види палеолітичного мистецтва
3.Виписати й пояснити нові терміни.

Домашнє завдання. 
1.Читати , переказувати параграф 5. 
2.Вчити нові поняття.
 3.Описати одну з палеолітичних памяток.

13.09.2021

Тема. Первісне суспільство

Матеріали і завдання до уроку

1. Початок формування суспільства. Родова община

Сучасні вчені, спостерігаючи за поведінкою людиноподібних мавп, дійшли висновку, що первісні люди так само, як і їхні предки, щоб вижити, змушені були об’єднуватися в колективи, які вчені назвали первісне людське стадо. Вони спільно полювали на здобич, збирали рослини, доглядали дітей, захищалися від хижаків. Поступово стадо перетворилося на стійкішу організацію — первісну общину. А приблизно за 30 тис. років до н. е. сформувалися роди.

До них належали люди, що походили від спільного предка, — родичі. Археологи вважають, що підтвердженням існування родів є великі розміри жител людини наприкінці палеоліту. У такому помешканні жила велика сім’я, що налічувала 10—20 осіб.

Робота з термінами та поняттями

Первісне людське стадо — невелике нестійке об'єднання первісних людей.

Родова община (громада) — сталий колектив родичів, що працювали разом і мали спільну власність, основою якого був рід.

Плем'я — групи родових общин, які мали спільну мову, територію, вірування, матеріальну й духовну культуру. Головою племені був вождь, що керував ним за допомогою старійшин.

Первісне суспільство — початковий етап розвитку людства, ознаками якого були колективна праця, спільна власність, зрівняльний розподіл їжі та майна.

Полювати на мамонта та інших великих тварин, споруджувати будинки з їхніх кісток було неможливо поодинці. Були потрібні десятки організованих людей, що дотримувалися певної дисципліни. Люди стали жити родовими общинами. У таку общину входило кілька великих сімей, що утворювали рід. Близькі та далекі родичі складали єдиний колектив. Житла, знаряддя, запаси їжі в родовій общині були спільними. Чоловіки спільно полювали, спільно займалися виготовленням знарядь праці та будівництвом.

Особливою повагою великої родини користувалася жінка-мати. За жіночою лінією визначалася належність до роду. У місцях проживання стародавніх людей часто знаходять майстерно зроблені жіночі фігурки. Жінки займалися збиральництвом, готували їжу та зберігали харчові запаси, підтримували вогонь у вогнищі, шили одяг і головне — ростили дітей. Так близько 30 тис. років тому виникла нова суспільна організація — материнська родова община. Цей період називають матріархатом, що в перекладі означає «влада матері». Він став одним з етапів формування первісного суспільства.

Общинами керували найбільш мудрі члени роду — старійшини. Вони мали великий життєвий досвід, зберігали давні перекази та звичаї. Старійшини стежили за тим, щоб усі члени роду слідували встановленим правилам поведінки, щоб ніхто не претендував на частку іншого при розподілі продуктів, одягу йДітей у родовій общині виховували спільно. Діти знали звичаї роду та дотримувалися їх. Коли хлопчики підростали, вони мали пройти випробування, щоб бути прийнятими до числа дорослих чоловіків-мисливців. Хлопчик повинен був мовчати під низкою ударів: йому робили надрізи на тілі, втирали в них попіл, землю й соки рослин; він мав провести кілька днів і ночей сам у лісовій гущавині — багато чого треба було винести, щоб стати справжнім чоловіком роду.

2. Сусідська община

Опрацюйте  відповідний матеріал підручника, визначаючи і записуючи особливості формування сусідської общини.

Додаткова інформація

За часів неоліту зберігалася колективна власність на землю, пасовища, ліс, як і раніше, існувала потреба в спільній праці роду, об’єднанні вмінь колективу. Худоба та знаряддя праці були спільними, але предмети побуту перебували у власності окремих сімей. Усі вироблені продукти землеробства й скотарства, ремісничі вироби та впольована дичина розподілялися між родичами — членами общини.

Кількість осіб у родовій общині залежала від наявності земель, придатних для землеробства, пасовищ, угідь для полювання. Якщо неможливо було прогодувати всіх, рід поділявся на дрібніші роди, які відселялися, освоюючи нові землі. Але роди не поривали зв’язків між собою та в разі небезпеки об’єднувалися для захисту свого майна й земель. Об’єднувала їх і спільна мова, яка сприяла спілкуванню між членами родів, обміну знаннями й досвідом. Сукупність таких родів становила плем’я.

Родові общини час від часу переселялися чи змінювали поля через те, що землі втрачали родючість. Так само й скотарі долали сотні, а інколи й тисячі кілометрів у пошуках кращих пасовищ. До того ж почалися сутички й справжні війни між племенами за продукти землеробства й скотарства, ремісничі вироби, коштовні метали. У цих переселеннях і війнах відбувалося перемішування племен і родів. Тепер в одному поселенні жили не лише родичі, але й люди, які не належали до цього роду, а були лише сусідами. Так сформувалися сусідські общини, члени яких не були родичами, але разом володіли землею, розподіляючи її між окремими сім’ями, спільно користувалися пасовищами, лісами та іншими багатствами, спільно вирішували найважливіші справи роду.

3. Виділення знаті

На відміну від родової общини, у сусідській набуває визначеності приватна власність — власність сім’ї чи окремої людини на матеріальні цінності. Якісь родини працювали краще, комусь сприяла погода, хтось був успішним у війнах чи нахабнішим, відбираючи майно в інших. Так поступово матеріальні багатства нагромаджувалися в небагатьох. З’явилася майнова нерівність, тобто поділ на багатих і бідних.

Праця в господарстві стала важчою та складнішою й лягла переважно на плечі чоловіків. Поступово чоловіки ставали на чолі роду. Такий устрій учені назвали патріархатом, що в перекладі з давньогрецької означає «влада батька». Патріархом був старійшина, що керував спільними справами — будівництвом каналів, святилищ і поклонінням божествам.

Під час міжплемінних війн на чолі озброєних общинників стояв вождь, якого обирали із сильних та авторитетних членів племені. Поступово вождь перетворювався на постійного голову племені. Вождь формував військовий загін зі своїх родичів і найбільш войовничих членів племені. Цей загін називався дружиною.

Більша частина здобичі діставалася вождю та його воїнам. Вони ставали багатшими за своїх одноплемінників. До того ж з ускладненням господарського життя виник прошарок людей, які управляли життям общини. Вождь, старійшини, дружинники, чаклуни користувалися найбільшим авторитетом і повагою. Їх називали знатними людьми, знаттю. Знаті приписувалося походження від шанованих предків, особливі доблесті й переваги. Вождь і знать управляли життям племені. Згодом знатність почала передаватися у спадщину. Вона поширювалася на дітей, онуків, нащадків знатної людини. Виникла соціальна нерівність, тобто права й обов’язки людей визначалися за ступенем наближення до влади.

Незважаючи на появу знаті, яка перебрала на себе управління життям суспільства, усі найважливіші справи вирішувалися на народних зборах — зібранні всіх дорослих членів племені. На них розв’язувалися питання розподілу земель, вибору вождя, війни і миру із сусідами тощо. У міру зміцнення влади вождя й знаті роль народних зборів занепадає. Право голосу на них отримали лише чоловіки, здатні носити зброю. Такий лад називають воєнною демократією (слово «демократія» перекладається з грецької як «влада народу»). Згодом народні збори перетворюються лише на зібрання членів селища, на яких вирішувалися окремі нагальні питання або оголошувалася воля правителя.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте матеріал відповідного параграфа підручника.

2. Творче завдання. Підготуйте есе за темою «Матріархат і патріархат: чому вони існували в первісні часи?».


08.09.2021

Тема.  ПАЛЕОЛІТ

Матеріали і завдання до уроку

1. Льодовиковий період.

І людиноподібні істоти, і кроманьйонці виготовляли знаряддя праці з каменю. Тому цей час отримав назву кам’яний вік. Його найдавніший період називають палеоліт (у перекладі із грецької — давній камінь). На території України він розпочався 1 млн років тому та тривав до XI тис. до н. е.: від появи тут першої людини до закінчення останнього льодовикового періоду.

Людина сучасного типу з’явилася на українських землях 40 тис. років тому. На життя первісних людей на території України в добу палеоліту особливий вплив мав клімат. Льодові шапки вкрили північ Євразії та Америки. Балтійське море було суцільним льодовиком, а рівень Світового океану знизився на 100 м.

Коли на українських землях тривала доба палеоліту?

Значну частину території сучасної України займали посушливі холодні степи, які простягалися на південь до Південного берега Криму. Тут мешкали мамонти, олені та бізони. На цих тварин полювало місцеве населення. М’яса одного мамонта могло вистачити на місяць харчування 40 особам.

Сучасні археологи стверджують, що на мамонтів полювали за допомогою довгих (до 3 м) метальних списів. Тварині завдавали поранень та чекали, поки вона ослабне від втрати крові. А от у ловчі ями мамонтів не заганяли: в умовах вічної мерзлоти давні мисливці не мали можливості викопати достатньо велику для цієї тварини яму.

2. Полювання та збиральництво. 

У добу палеоліту люди забезпечували себе їжею за допомогою збиральництва та полювання. Панувало привласнювальне господарство — тип господарювання, за якого людина не вирощувала собі їжу, а знаходила та збирала те, що давала їй природа. Люди користувалися найпростішими знаряддями праці: рубилом, палицею-копачкою і важким дрючком.


Протягом усього періоду палеоліту знаряддя праці вдосконалювалися, кількість їх видів збільшилася. Це були списи та списометалки, ножі, скребла, сокири, проколки та голки тощо. Для виготовлення рубил, скребел, наконечників списів, сокир, ножів тощо первісні люди використовували один вид каменю — кремінь. Справа в тому, що кремінь відносно легкий, його нескладно обробляти, він поширений у природі. Крім того, за умови правильної обробки кремінь утворює дуже гострі краї. Інші знаряддя праці, як, наприклад, проколки та голки, робили з рогів або кісток тварин.

Населення доби палеоліту постійно переходило з місця на місце. Із часом ці переселення обмежилися переходами між літніми та зимовими стоянками. Найдавніша стоянка на території України була знайдена в Закарпатті біля села Королеве. Людиноподібні істоти жили там 1 млн років тому.

Стоянки кроманьйонців розміщувалися, як правило, у долинах річок. Стоянка складалася із чотирьох-п’яти жител, де разом проживало по кілька сімей. Каркас житла діаметром 4—5 м виготовляли з кісток мамонта й вкривали шкурами бізонів та оленів. Із цих самих шкур виготовляли й одяг. А от товсті шкури мамонта, напевне, у господарстві не застосовувалися: тогочасне населення не мало відповідних знарядь, щоб обробити їх. Крім того, така шкура була занадто важкою та грубою.

Складіть розповідь про життя в часи палеоліту на території сучасної України. 

Яким був тоді клімат?

Де люди жили та який носили одяг?

 Чим харчувалися? 

Чим вони займалися та які знаряддя праці використовували?

Домашнє завдання:  Параграф 3, вчити терміни.


06.09.2021

Тема:  Розселення людей по земній кулі

Матеріали і завдання.

 Одна з найскладніших проблем і нерозгаданих таємниць — як виникла наша планета, у який спосіб і чому на ній зародилося життя. На сьогодні більшість учених припускає, що вік Землі становить близько 6 млрд років. Але життя на ній виникло 3,6 млрд років тому й протягом мільйонів років розвивалося від найпростіших живих організмів,що зародилися у воді, до складних. І тільки згодом на планеті з’явилася людина. Походження людини є такою ж таємницею, як і виникнення життя на Землі. Серед учених щодо цієї проблеми не вщухають суперечки виникає багато різних припущень, здогадок і теорій. Найдавнішою з таких теорій є релігійна. Вона спирається на твердження священних книг багатьох релігій, які запевняють, що людина є творінням надприродних сил — богів.

Існує також припущення, що життя занесене на нашу планету з космосу — високорозвиненими розумними істотами або в результаті падіння космічних тіл, у яких містилися живі організми. Завдяки їм на Землі з’явилася людина. Можливо, це був експеримент і за його результатами прибульці спостерігають і сьогодні. Але частина вчених завжди наполягала на земному та природному походженні людства. Думка про те, що людина походить від мавпоподібної істоти, належить англійському природодосліднику XIX ст. Чарльзу Дарвіну. Він розробив учення про еволюцію — розвиток живої природи під впливом навколишнього середовища та природного відбору. Природний відбір полягає в тому, що виживають найбільш пристосовані організми. Їхні якості передаються нащадкам через гени, унаслідок чого зростає пристосованість видів організмів.Чарльз Дарвін стверджував, що живі організми постійно змінюються під впливом навколишнього середовища і серед них виживають тільки найсильніші та найпристосованіші.

Жодна із цих теорій не сприймається сьогодні як остаточно доведена, і походження людини залишається предметом суперечок учених.Проте більшість учених дотримується еволюційної теорії.

Предки людини. Початок антропогенезу

«Основні етапи антропогенезу». Записати в зошит (Дата Які зміни відбулись)   

4 млн років тому Людиноподібні істоти австралопітеки (південні мавпи) з’явилися в Африці.

Безпосередні предки сучасних людей. Почали пересуватися на двох ногах замість чотирьох кінцівок    

2,5 - 2 млн років тому В Африці з’явилася «людина вміла» (homo habilis). Перша розумна істота, яка навчилася виготовляти знаряддя праці    

1,5 млн років В Африці з’явилася «людина прямоходяча» (homo erectus). Це були перші люди (архантропи), які навчилися користуватися вогнем і стали розселятися за межі континенту    

150 - 100 тис. років тому В Африці, Азії та Європі з’явилися неандертальці, або палеоантропи (давні люди). Стали першими, хто почав ховати померлих    

40 - 35 тис. років тому У більшості регіонів Землі з’явилися представники виду «людини розумної» (homo sapiens), або кроманьйонці. Поява людини сучасного фізичного типу (неоантропа, або нової людини) завершила процес антропогенезу — становлення людини як виду живих істот на нашій планеті, та започаткувала історію людства  

Додаткова інформація

Більшість учених дотримується думки, що людина походить від деревної мавпи — дріопітека. Дріопітек з’явився близько 18 млн років тому в Африці й поступово розселився по інших континентах. Він рухався на чотирьох кінцівках. Його дії, як і дії багатьох інших тварин, зумовлювалися потребами пристосовуватися до мінливої природи. Але, на відміну від інших тварин, його праця мала ознаки творчості. Щоб досягти бажаного, він міг використати різні способи та предмети, щоразу досягаючи результату.

Крім дріопітека, серед пращурів людини вчені називають південну мавпу — австралопітека, який з’явився понад 4 млн років тому. На відміну від дріопітека, він інколи пересувався на двох кінцівках. Безмежними просторами Африки, яку вважають колискою людства, австралопітеки пересувалися невеликими групами, збираючи рослини й полюючи на дрібних тварин. Вони не були ні сильнішими, ні прудкішими за своїх жертв або ворогів та під час полювання або для захисту застосовували камені, палиці тощо. У 1974 р. американські археологи в Східній Африці знайшли скелет австралопітека, якого назвали Люсі. Зріст становив 1—1,3 м, маса тіла — 30 кг, вік — 3 млн років. Це найдавніша знахідка австралопітека.

Можливо, він уже виготовляв примітивне знаряддя з дерева й каменю.

Пізніше було знайдено скелет австралопітека, що мав зріст 1,5—1,7 м і жив 2,5—1,5 млн років тому.

Перетворення людиноподібної мавпи на людину сучасного типу називають антропогенезом. Цей процес вивчає наука антропологія. На жаль, докладно з’ясувати, як відбувалося перетворення людиноподібної мавпи на людину сучасного типу, неможливо. Існуючі археологічні знахідки не відтворюють повної картини. Але можна стверджувати, що на антропогенез передусім мала вплив природа. Зміна клімату, спричинена похолоданням близько 3,5 млн років тому, привела до перетворення значної території Африки на савану та степ. Людиноподібна мавпа, пристосовуючись до життя на відкритій місцевості, змушена була випростатися. Піднявшись над високою травою та чагарником, вона стала краще бачити ворогів або здобич.

Але прямоходіння було лише однією з умов виживання. Другою умовою було об’єднання з подібними до себе з метою захисту й полювання.

Життя в колективі сприяло нагромадженню й передачі досвіду. Ще однією умовою стало виготовлення знарядь праці, яке сприяло розвитку руки й мозку. Проте не слід вважати, що розвиток людини відбувався по висхідній лінії. На певному етапі могли існувати різні типи давньої людини, які розрізнялися будовою тіла, черепа, об’ємом мозку. Вони конкурували між собою. Деякі з них вимирали, інші, удосконалюючись, продовжували свій розвиток. У цьому складному процесі роль австралопітека ще до кінця не з’ясована. Недоведеним є твердження, що вони виготовляли знаряддя праці. Тому частина вчених не відносять австралопітека до людей.

 З тексту випишіть основні етапи антропогенезу

 Найдавнішу людину відкрив англійський археолог антрополог Луїс Лікі (1903—1972 рр.). Він у 1960 р. в Олдувайській ущелині в Африці знайшов фрагменти кісток і щелепу із зубами, які належали невідомій до того часу людиноподібній істоті. Оскільки поряд із нею були примітивні знаряддя праці, то її назвали «людина вміла» (homo habilis). Ця та інші знахідки дали можливість ученим відтворити зовнішній вигляд людини вмілої. Вона мала похилий лоб, скошене підборіддя, масивні щелепи, видовжені руки та короткі ноги. Зріст людини вмілої не перевищував 1,5 м,а маса — 50 кг.

Наступним кроком у розвитку людини була «людина прямоходяча» (homo erectus). Учені її називають також пітекантропом (у перекладі з грецької — мавполюдина). Пітекантропа відкрив археолог Ежен Дюбуа на о. Ява в 1890 р. Порівняно зі своїми попередниками ця людина мала менш похилий лоб, дрібніші та гостріші зуби, які були більш пристосованими для харчування м’ясом, значно більший об’єм мозку. Підборіддя пітекантропа виразніше виступало вперед. Руки були коротшими, а ноги — довшими. Збільшилися також середній зріст і маса тіла. Пітекантроп умів виготовляти рубила, гостроконечники, скребла. Пітекантропи жили групами по 25—40 осіб: зазвичай троє-шестеро дорослих чоловіків, шість-десять жінок і 15—20 дітей. Спільне життя та колективне полювання вимагали узгодженості дій, а отже, спілкування не лише мовою жестів, але й за допомогою звуків. Із часом звуки складалися в слова, а слова — у речення. Так поступово виникла мова. Пітекантропи вправно виготовляли різноманітні знаряддя праці з каменю — рубила та скребла. Саме праця стала виділяти людей зі світу тварин.

Близько 1 млн років тому пітекантропи почали освоювати й інші континенти. Вони були й першими людьми, які почали заселяти територію сучасної України. Знайденого в Китаї пітекантропа називають синантропом.

Нащадком пітекантропа деякі вчені вважають неандертальця. Неандертальці, або палеоантропи («давні люди»), жили 150—40 тис. років тому. Зовнішнім виглядом вони були вже більше схожі на сучасну людину. Мали кремезну будову тіла, вигнутий хребет і міцні крижі, більший, ніж у їхніх попередників, об’єм мозку. Зріст їх сягав 1,6 м, маса — 70 кг.

Цікаво знати

Рештки неандертальця (від назви долини Неандерталь, поблизу Дюссельдорфа в Німеччині) знайшли вперше під час будівельних робіт у фортеці Гібралтар у 1848 р. Пізніше залишки неандертальця були виявлені і в інших районах Європи.

У боротьбі за виживання змінювався не тільки спосіб життя первісної людини, але й її зовнішній вигляд. Близько 40—30 тис. років тому — на планеті з’явилася «людина розумна» (homo sapiens), яку вчені називають кроманьйонцем. Вони певний час співіснували з неандертальцями. Назва походить від французької місцевості Кро-Маньйон, де в 1868 р. випадково було знайдено рештки давньої людини, яка майже не відрізнялася від сучасної. Пізніше археологи відшукали стоянки людини розумної в кількох місцях у Європі (поблизу Комб-Капелль у Франції, Пржедмості та Дольні Вестоніце в Чехії, Оберкассель у Німеччині). Крім Європи, стоянки кроманьйонців відомі в Африці, Азії, Австралії, Америці. Це дає вченим підставу стверджувати, що людина розумна розселилася на всіх континентах нашої планети. Заселення Європи кроманьйонцями відбувалося кількома хвилями. Від предків кроманьйонця відрізняло високе чоло, виразне підборіддя, відсутність різко означених надбрівних валиків. Зростом та будовою тіла він майже не відрізнявся від сучасних людей. Через хвороби, погане харчування, загибель під час полювання на хижаків кроманьйонці жили в середньому до 30 років. Ті, кому вдалося досягти 50 років, вважалися людьми похилого віку.

Додаткова інформація

Із появою кроманьйонця стали формуватися людські раси: європеоїдна, монголоїдна, негроїдна. Представники різних рас відрізняються кольором шкіри, розрізом очей, кольором і видом волосся, довжиною та формою черепа, пропорціями тіла. В основі утворення расових відмінностей головна роль належала двом чинникам. По-перше, пристосування до природного середовища, яке мало свої відмінності на різних материках. По-друге, тривала ізоляція груп найдавніших людей унаслідок наявності природних перешкод між материками. Для європеоїдної (євразійської) раси характерні світла шкіра, широкий розріз очей, м’яке волосся на голові, вузький і різко виступаючий ніс. У чоловіків ростуть борода й вуса. У монголоїдної (азіатсько-американської) раси особливими ознаками є жовтувата або червонувата шкіра, пряме чорне волосся, відсутність рослинності на обличчі в чоловіків, вузький розріз очей, вилицювате обличчя. Негроїдна раса відрізняється темною шкірою, кучерявим жорстким волоссям, широким носом, товстими губами. Зовнішні відмінності мають другорядне значення. Усі раси володіють рівними можливостями для розвитку.

Ще до виникнення перших цивілізацій народи європеоїдної раси розділилися на великі групи: семітів та індоєвропейців. Семіти отримали свою назву від імені біблійного Сіма (Сема), сина патріарха Ноя. Вони заселили Близький Схід, Північну Африку. До сучасних семітських народів належать араби та євреї. Індоєвропейці (їх також називають аріями) розселилися на величезній території, зайнявши Європу, Північну й частину Центральної Індії, Іран, Середню Азію, півострів Мала Азія. До індоєвропейських народів належали індійці, іранці, хети, кельти, греки, римляни, а також слов’яни й германці. Мови, якими вони розмовляли, називають індоєвропейськими.

Робота термінами та поняттями

Раса — одна з груп людства, що склалася історично й характеризується спільними спадковими ознаками (кольором шкіри, очей, волосся, формою черепа тощо), спільністю походження.

 Домашнє завдання

1. Опрацюйте матеріал відповідного параграфа підручника.

2. За допомогою додаткової літератури або ресурсів мережі Інтернет підготуйте повідомлення про розкопки Л. Лікі в Олдувайській ущелині.



 03.09.2021

Урок №__2_

Тема: Еволюція людини.

Матеріали до уроку

Первісна доба  - період в історії людства, який тривав від появи першої людиноподібної істоти приблизно 4 млн. рр.. тому до виникнення писемності 5,5 тис.рр. тому.

                                                    ПЕРВІСНА ДОБА

-Давній камяний вік-    ПАЛЕОЛІТ -1,8 млн.рр. тому – 10 тис. рр .тому;           

-середній камяний вік-   МЕЗОЛІТ-10 – 7 тис. рр.. тому) ;                                     

- новий камяний вік- НЕОЛІТ -7 – 4тис. рр. тому;

      -МІДНО – КАМ’ЯНИЙ ВІК   -  ЕНЕОЛІТ  -4 – 3 тис.до н.е.  ;

     - Бронзовий вік- 3тис.-1тис. до н.е.;

     - ЗАЛІЗНИЙ ВІК -І тис.до н.е – до 1 – х ст.н.е.)

В палеоліті та мезоліті люди вели кочовий спосіб життя. Переміщувалися за тваринами в пошуках їжі. 

У неоліті люди перейшли до осілого способу життя, одомашнили тварин, навчилися обробляти землю.

В енеоліті люди навчилися виготовляти знаряддя праці, прикраси з міді, але основним матеріалом виробництва залишався камінь. Пізніше освоїли обробку бронзи та заліза.

6 млн. рр..тому на Землі клімат був вологіший та тепліший. Тропічні ліси вкривали простори. Там мешкали найдавніші предки людини – дріопітеки. Батьківщина Південно – Східна Африка.

Приблизно 4 – 3,5 млн.рр. тому клімат почав швидко змінюватися. Він став більш посушливим. А ліси стали рідшими, більшу площу займали степи – савани.

Розпочався процес еволюції, що змусив приматів (гомінідів) пристосовуватися до нових умов життя, розпочався процес перетворення гомінідів на сучасну людину.

(Записати визначення)

Еволюція – процес поступової зміни будь – чого.

Думка про те, що людина походить від мавпи, належить англійському природодосліднику ХІХ ст. Чарльзу Дарвіну. Він розробив учення про еволюцію – розвиток живої природи під впливом навколишнього середовища та природного відбору. Природний відбір полягає в тому, що виживають найбільш пристосовані організми. Їхні якості передаються нащадкам через гени, внаслідок чого зростає пристосованість видів організмів.

Так, як дерев стало менше мавпи повинні були пристосуватися до життя в саванах. Аби розгледіти в гущавині хижаків необхідно було випрямлятися, і ставати на дві ноги замість чотирьох. А в передніх кінцівках можна було  щось тримати. З каменю почали робити знаряддя праці, потім з дерева (палиця – копачка, важкий дрючок).

Рубило – оброблений камінь за допомогою іншого каменю. Перше знаряддя праці з каменю. Уміння виготовляти знаряддя праці і відрізнило людиноподібних істот від тварин.

Майбутня людина навчилася користуватися вогнем (приблизно 400 тис. рр. тому). Спочатку людина зберігала природний вогонь, а потім навчилася сама його видобувати.

Предки сучасних людей жили стадами. Всередині стада люди обмінювалися сигналами, жестами , щоб повідомити про якусь загрозу. Так розвивалася мова.

Так, в процесі еволюції 120 тис. рр. тому на території Африки з’явилася людина сучасного типу Homo sapiens  - людина розумна. На теренах Європи почали з’являтися близько 40 тис. рр. тому. Перших людей назвали кроманьйонцями (від назви печери Кроманьйон у Франції, де вперше знайшли рештки прадавніх людей).

Зміни в процесі еволюції людини: 

Прямоходіння, звільнило верхні кінцівки;

Збільшення об’єму мозку;

Зменшення розмірів зубів та щелеп унаслідок вживання гарячої їжі;

Поява розвитку мови.

Одночасно з кроманьйонцями існували і неандертальці, які мали багато спільного з предками людини, але вимерли приблизно 128 тис. рр. тому. 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати параграф підручника. 2. Засвоїти нові поняття і терміни.

02.09.2021

Тема. Вступ до історії стародавнього світу.

Матеріали до уроку

1. Історія. Час, простір, подія.

Історичні подїї— те, що відбулося з людьми в минулому в певний час та в певному місці: подорожі, битви, відкриття тощо. Простір- це територія, на якій розташовані предмети , відбуваються події

Час- одиниця виміру, яка пояснює тривалість подій

Завдання

Наведіть приклади подій, що відбувалися у часі і просторі за схемою: подія(що?), простір (де), час (коли?)

Наприклад у 1648 році на території України відбулася національно-визвольна війна.

 

2. Історичні джерела

Історичні джерела — це предмети матеріальної культури, писемні пам’ятки, звичаї, мови давніх часів, усе те, що дає уявлення про минуле. -

Робота з текстовими джерелами

Завдання прочитати, визначити про які види історичних джерел йде мова

1.Під час розкопок були знайдені дивні речі, наприклад їжа, що була залишена на столі, фігурки богів, фрески. Усі ці речі чудово зберегли свій вигляд.

2. У давньоруському літописі «Повість минулих літ» під 907 роком записано: «Пішов Олег на греків… Було кораблів 2 тисячі, прийшли вони о Царгорода…Звелів Олег своїм воїнам поставити коралі на колеса. Підняли вони вітрила і пішли суходолом о міста…»

3. Давньогрецькій міф розповідає: «Злий Сет, пройнятий чорною заздрістю до Осіріса, підступно вбив брата і кинув його понівечений труп до Нілу…»

Наведіть приклади джерел

 

Історичні джерела

                                                          

 Речові  -       

Писемні  -       

Усні-


3. Знайомство з новим навчальним предметом та підручником

 У цьому навчальному році ви вивчатимете систематичний курс історії. Він дозволить вам сформувати уявлення про період найдавнішої історії людства від появи перших людей до загибелі Римської імперії. Ви дізнаєтеся про окремі найважливіші події давньої історії нашої Батьківщини, пам’ять про які зберігає український народ.

Надійним помічником у цьому вам стане підручник, який ви тримаєте в руках. Пропонуємо вам кілька порад, дотримання яких стане запорукою успішної роботи з ним на уроках і вдома.

Познайомившись із наведеними порадами, перегорніть сторінку та розпочніть знайомство з історією.

 Що вивчає історія стародавнього світу  с5

Учитель організовує самостійне опрацювання учнями відповідного матеріалу параграфа. Результати роботи учнів учитель систематизує й уточнює за допомогою наведеного матеріалу.

Виписати історичну періодизацію

Історія — це наука про розвиток суспільства від минулих до теперішніх часів. У 5 класі ви вже познайомилися з окремими подіями історії України, тепер починаєте вивчати історію інших країн та народів, іс торію всього людства. Історія від найдавніших часів до сьогодення називається загальною, або всесвітньою, історією.

Доповни визначення терміну

 Історія стародавнього світу — це …

Археологія — це...

Археологічні розкопки —це…

 археологічна періодизація-це…

Етнографія — це…

 Дайте відповіді на запитання
1)  Як називається наука про минуле, його причини та наслідки? 


2)Від якої події розпочинається історія людства?


3)
  Яка історія вивчає період від виникнення людини до знищення Західної Римської імперії? 


4)  Кого вважають «батьком історії»? 
5)  Звідки ми дізнаємося про історичне минуле? 
6)  До яких історичних джерел належать книги, написи на камінні?

7)  До яких історичних джерел належать зброя, прикраси, поховання?

8)  Які історичні джерела включають міфи, легенди, спогади, казки?

9)  Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками? 
10) Яка наука вивчає вірування, звичаї, побут, господарство різних народів? 

Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника  § 1, вчити поняття.    


Немає коментарів:

Дописати коментар