5 клас

 

Шановні учні! Всі завдання, матеріали та інструкції до їх виконання ви знайдете на  цій сторінці блогу. . Для консультацій користуйтесь мобільним телефоном.

Працюємо за підручником Власова В. С.Вступ до історії: підруч. для 5-го кл.закл. заг. серед. освіти.-К.:Генеза, 2018

 Письмові завданя виконуємо в зошиті з історії.

Під час заняття дотримуємось інструкцій до уроку.



01.32022-А

28.2.2022-Б

Тема. За літописним рядком, або як історики досліджують козацьку добу

1. Опрацюйте п.1, с.143-145 та заповніть таблицю:

Питання

«Повість минулих літ»

Галицько-Волинський літопис

Період, що охоплює

 

 

Про які факти дізнаємося

 

 

2.с. 145-146 до тексту складіть план.

Домашнє завдання. Опрацювати с.143-146 параграфа 21.


23.2.2022

Опрацюй презентаційні матеріали . В робочий зошит дай письмові відповіді на питання, що розміщені на 2 останніх слайдах.




























22.2.2022

Тема. На сторожі  памˊяті , або які пам’ятки  рідного краю розповідають про минуле.

Опрацювати текст с. 137-141 та в робочий зошит скласти таблицю.

Питання

Успенський собор

Камянець- Подільська

фортеця

Парк «Софіївка»

Дата

 

 

 

Місцезнаходження

 

 

 

Звідки походить назва

 

 

 

Архітектурні особливості

 

 

 

Практична значущисть

 

 

 

Призначення

 

 

 

Домашнє завдання. Опрацювати  Параграф 20.


09.02.2022-А

Тема. Під високочолим небом, або Україна незалежна

1. Перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=Fw8bGQI9i3Q

Проголошення незалежності України. Революція Гідності (5 клас)

2. В зошит поясни поняття:

Незалежність – 

Незалежність держави – 

Референдум – 

Революція Гідності – 

Інтеграція-

Права Людини-

Небесна Сотня-

3. В зошит виписати  з текста параграфа хроніку подій.

Домашнє завдання. 

Опрацювати §18 підручника.


08.02.2022-А

07.02.2022-Б

Тема. Практична робота

Довідайтесь про один з памˊятників , що увіковічнюють події Другої світової війни у нашому селищі.

Напишіть повідомлення про нього.

03.02.2022

Тема.  Маки памяті або Україна в другій 

світовій війні

Важливі дати запиши в зошит.

·        1939 – 1945 рр. – трагедії й звитяги українського народу в роки Другої світової війни.

·        1 вересня 1939 р. – початок Другої світової війни

·        22 червня 1941 р. – напад Німеччини на Радянський Союз.

·        6 листопада 1943 р. – звільнення Києва.

·        9 травня 1945 р. – завершення Другої світової війни.

1.Коли почалася і як розгорталася на території України  Друга світова війна. 

с.120-122.Прочитайте текст. Сформулюйте за змістом тексту 3-4 питання, які починаються словами Що? Хто? Де? Як? Коли?, і одне запитання Чому?.

2. Поясни письмово значення слів:

Світова війна-

Рух Опору-

"Новий порядок"-

УПА-

3. Опиши, що уявляє собою музей історії України в Другій світовій війні. с.123.

4. Трагедія Бабиного Яру. с.124-125-прочитайте.

 Подумайте, що трапилося в Бабиному Яру.

5.с.125-126- опрацюйте текст.

Опишіть памятники , які вшановують память жертв  Бабиного Яру.

Домашнє завдання. Читати, переказувати параграф 17.

 


01.02.2022-А

31.01.2022-Б

ТЕМА:    Жнива скорботи, або Голодомор як геноцид українського народу 

1.Перегляньте відео:

https://www.youtube.com/watch?v=p1SKOMOZLq8 

   (10хв.) Посилання скопіюйте і вставте в пошукову систему.

2.Дайте письмово відповіді на запитання:

*Якими були причини Голоду.

*Як боролися більшовики проти селян.

*Як селяни протистояли більшовикам.

* Опиши наслідки Голодомору для українського народу.

3.В зошит зипишіть і розтлумачте поняття с.114-116

Колгосп-це

Репресії-це

Куркулі -це

Чорні дошки-це

Хлібозаготівлі-це

Продзагони-це

Голодомор-це

Геноцид-це

4. Прочитайте п. 3 с.115-117. Запишіть складові музею "Меморіалу жертв Голодомору" та день вшанування памяті.

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 16.


11.11.2021

Тема. Писемні джерела історії.

Завдання.

1.       Уважно перегляньте відео. Намагайтесь запамˊятати значення нових слів.

 Скопіюйте посилання та вставте в пошукову систему, якщо не спрацює на Ctrl

https://www.youtube.com/watch?v=ros6bL7TfQA

       Робота з підручником.

1.Випишіть приклади письмових джерел.  С. 66

2.  Письмово перелічте види письма с.68

3.       На с. 70 ознайомтесь як треба працювати з письмовим документом.

4.        Потім поверніться на с. 69 і прочитайте уривки 1,2. Спробуйте розповісти про особистість князя Святослава.

5.        С.70 –випишіть найбагатші українські архіви.

 

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 9.


09.11.2021

08.11.2021

Тема. Територіальне розташування та історичне походження рідного села.

Інструкція

1.На с.56-57 попрацюйте з картою й спробуйте дати відповіді на запитання гри.

2. Знайдіть на карті Луганську область в зошит запишіть:

Міста:

Річки:

Сусідні області:

Держави-сусідки:.

Домашнє завдання . Написати легенду про походження назви нашого селища.

27.09.2021

Тема. Урок контролю навчальних досягнень з теми «Відлік часу в історії»

Інструкція 

1.Відкрийте посилання

https://naurok.com.ua/test/vidlik-chasu-v-istori-1054094.html

2.Нажміть 3й квадрат

3.Розпочніть  виконувати  завдання тесту

4.Виконайте тестове завдання та   надішліть  скрін.

Домашнє завдання. Повторити вивчені терміни.

20.09.21

ТЕМА.   Практичне заняття.
«Відлік часу в історії  стародавнього світу»

Практична робота № 1 «Обчислення часу в історії
 1. З'єднайте стрілочками дати і відповідні їм століття: 

1296 р. до н.е.

73 р. до н.е.

146 р. до н.е.

621 р. до н.е.

120 р.

332 р. до н.е.

31 р. до н.е.

313 р.

776 р. до н.е.

476 р.

70 р.

 

I ст.

II ст. до н.е.

XIII ст. до н.е.

VII ст. до н.е.

IV ст.

VIII ст.  до н.е.

V ст.

IV ст.  до н.е.

II ст.

XV ст.

I  ст.  до н.е.

V ст. до н.е.

 

2. Позначте на «стрічці часу» дати:

 476 р. – загибель Західної Римської імперії;

146 р. до н.е. – зруйнування римлянами  міста Карфаген;

753 р. до н.е. -  народження міста Рим;

70 р. – зруйнування римлянами ієрусалимського Храму.

 3. Розв`яжіть завдання:

Перша  Македонська війна почалася у 214 р. до н.е., а Третя Македонська війна закінчилась у 168 році до н.е.. Скільки років пройшло з початку Першої Македонської війни до закінчення Третьої Македонської війни?

 Рішення:

4. Розв`яжіть завдання:

У 221 р. до н.е. у Китаї  почав правити імператор Цинь Шихуанді. Його правління тривало  11 років. Коли закінчилось правління Цинь Шихуанді?

Рішення

 5.Розв`яжіть завдання:

Перший  ієрусалимський Храм зруйновано вавилонянами  9 ава 586 р. до н.е. Другий ієрусалимський Храм римляни зруйнували 10 ава 70 р. Скільки років та століть  розділяє ці сумні для єврейської історії події? Знайдіть рішення за допомогою «стрічки часу».

Рішення:

Домашнє завдання. Повторити терміни теми «Відлік часу в історії»


13.09.2021

Тема. Історико-культурні епохи , або від миті до вічності

Матеріали до уроку

Протягом існування людства, було подолано кілька ключових періодів розвитку. У європейській історії такі періоди (епохи): Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий і Новітній часи.

1.     Робота зі словником

Періодизація – виділення в історичному процесі відносно цілісних і завершених етапів (періодів).

Культурна епоха – сукупність визначальних культурних досягнень певного суспільства в певних просторових і часових межах. Основу культурної епохи становлять цінності.

2.     Первісна доба на теренах України.

Упродовж розвитку людства виокремились певні культурні епохи: Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий і Новітній часи.

Час первісних суспільств – період в історії людства, який тривав від появи найдавнішої людини та людського суспільства і до виникнення перших міських спільнот (близько 2 млн. років – III тис. до н.е.). У цей період з’явилася людина (70–40 тис. р. тому), сформувалась її мова, мислення. Люди розселилися по всіх континентах, створили перші знаряддя праці, які виготовляли з каменю, дерева, кістки. Від збирання і полювання люди перейшли до обробітку землі (землеробство) і приручили тварин (скотарство). З’явилися ремесла: люди виготовляли глиняний посуд, навчились прясти і ткати. Вони виплавляли мідь, бронзу, а згодом і залізо. У цей час виникає мистецтво, складаються первісні уявлення про богів і духів. Давні люди жили великими групами родичів, які об’єднувалися в племена. На території України перші люди з’явилися близько 1 млн. років тому. Найдавніше тимчасове місцеперебування людей в Україні виявлене біля села Королеве, у Закарпатті. Найрозвинутішою з усіх давніх спільнот були землеробські племена трипільців, які проживали на наших землях у 5–3 тис. до н.е.

3.     Антична доба.

Античність – це період історії, коли були закладені підвалини європейського суспільства. «Античний» (від лат. antios) означає «давній». Історія античності охоплює час формування, розквіту і загибелі держав Середземномор’я – давньогрецьких, імперії Олександра Великого та Стародавнього Риму (III тис. до н.е. – середина V ст. н.е.). Центрами суспільного життя в античних державах були міста. Місто й навколишні землі, на яких жили селяни, утворювали державу.

Найбільш розвинутими містами-державами Греції були Афіни та Спарта. У VIІ– VI ст. до н.е. стародавні греки заснували міста в Північному Причорномор’ї, на теренах сучасної України. У Криму найбільшими містами-державами були Херсонес та Пантікапей, у гирлі річки Південний Буг знаходилась Ольвія, а в гирлі Дністра – Тіра. Розквіт давньогрецьких держав припадає на V ст. до н.е. Тоді більшість із них були демократичними та охороняли права кожного громадянина.

Демократичною державою до І ст. до н.е. був також давній Рим. Завоювавши майже всю Західну Європу, римляни перетворили свою державу в імперію. До складу Римської імперії на сході Європи увійшов також Крим. Імперія припинила існування через напади східноєвропейських народів, серед яких були й слов’янські. В античному світі процвітали освіта, наука, література, мистецтво. У центрі творів античних авторів і в науці, і в мистецтві була людина, її вчинки та духовне життя. Шедеври, створені античними письменниками, скульпторами і драматургами, стали в подальшому сприйматись як неперевершені й гідні наслідування зразки.

4.     Середні віки.

Середньовіччя – період європейської історії від V ст. (падіння Римської імперії) до епохи Великих географічних відкриттів (кінець ХV ст.). Термін «середньовіччя» виник на схилку цих часів в Італії, у колі істориків і літераторів, які захоплювалися античною культурою й намагалися відродити її. «Середніми віками» вони назвали час між Античністю та епохою Відродження, яку вони започаткували. Завдяки їхнім працям у науці закріпився розподіл історії на стародавню, середньовічну і нову.

У Середні віки на руїнах Римської імперії утворилися нові держави – попередники більшості сучасних європейських держав. Саме в цей час в Європі зміцніла Церква, місіонери якої активно поширювали християнство. Їхніми стараннями і з волі князя київського Володимира Великого в 988 р. були охрещені його піддані – слов’яни-русини. Володимир і його син Ярослав Мудрий були наймогутнішими правителями Київської держави. Княжа Русь-Україна існувала в ІХ–ХІІІ ст. Столицею її було місто Київ. У Києві будуються церкви, відкриваються перші школи. За Ярослава Мудрого слава Руської держави розійшлася далеко за її кордони. Правителі європейських держав мали за честь поріднитися з родиною Ярослава Мудрого. Його донька, Анна Ярославівна стала дружиною французького короля Генріха І та матір’ю спадкоємця – Франциска І. Французи шанують пам’ять королеви Анни Київської як родоначальниці королівських династій Валуа та Бурбонів. За наступників Ярослава в межах Київської держави утворилися ряд самостійних князівств. Вона припинила існування під ударами кочових орд монгольського хана Батия.

Поняття «Середньовіччя» використовують, коли йдеться про події європейської історії, що сталися між 476 і 1492 роками. На теренах сучасної України тоді існувала Русь – могутня східноєвропейська імперія з центром у місті Києві. Із занепадом Київської держави її спадкоємцем стало Королівство Руське (ХІІІ – середина ХІV ст.). Утворилася ця держава внаслідок об’єднання князем Романом Мстиславовичем у 1199 р. Волинського і Галицького князівств, що існували на західноукраїнських землях. Найвизначнішим правителем Галицько-Волинської держави вважають короля Данила. Данило Романович Галицький (1238–1264 рр.) зумів уберегти державу від зазіхань сусідів, намагався стримати навалу монголів. З цією метою він у 1253 р. погодився прийняти благословення Папи Римського та королівську корону. Данило Галицький – засновник Львова та ряду інших міст. Його сини та внуки володарювали в Руському королівстві ще майже століття. Проте, коли династія Романовичів вигасла, територію цієї держави поступово перебрали під своє володіння правителі Литви, Польщі й Угорщини.

5.     Новий час.

Новий час – період європейської історії, який розпочався наприкінці ХV ст. і триває до нашого часу. Це час становлення сучасних суспільств, таких, що швидко розвиваються, змінюються, відкритих впливам чужих для себе культур. Для українського народу – це час козацтва та його боротьби за відновлення державності. Українське лицарство гуртувалося на Запорозькій Січі. Богдан Хмельницький на чолі козацького війська та в союзі з Кримським ханством, яке заснували потомки монголів у ХV ст., розпочав Національно-визвольну війну. Козаки боролися за звільнення українських земель з-під влади польської шляхти. Головним результатом цієї війни стало утворення нової європейської держави – Війська Запорозького (з 1649 р). Під час війни Б. Хмельницький уклав союзний договір з Московським царством. Москва ж, порушивши свої зобов’язання, спільно з Варшавою поділила Гетьманщину. Козацькі гетьмани, присягаючи на вірність царям, ще півстоліття зберігали свою владу на Лівобережжі. Після невдалої спроби гетьмана Івана Мазепи відновити незалежність Козацької республіки (1709 р.), російські імператори цілком узалежнили від своєї волі Військо Запорозьке. Козацька держава на українських землях Подніпров’я проіснувала з середини ХVІІ до останньої третини ХVІІІ ст. і була остаточно ліквідована Катериною ІІ.

6.     Новітній час

Новітній час – це період формування сучасних суспільств, час революцій і визвольної боротьби, визнання та захисту прав і свобод людини, розвитку демократії. Для українського народу – це епоха творення нової України (ХХ–ХХІ ст.), коли з’явилися професійна література, театр, кіно, наука. У цей час розгортається боротьба за відновлення української державності.

Протягом ХІХ ст. українські землі перебували у складі Російської й Австрійської імперій. Лише під час Української революції вдалося проголосити автономію України, а 9 січня 1918 р. – її незалежність. Через рік після того, як у Києві виникла Українська Народна Республіка (УНР), у Львові утворилася Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР).

22 січня 1919 р. у Києві на Софіївському майдані урочисто проголосили об’єднання УНР і ЗУНР в єдину українську державу. Тому щороку 22 січня ми святкуємо День Соборності України. Проте захистити нашу державу в той час забракло сил. Українські землі опинились у складі СРСР, Польщі, Румунії і Чехословаччини. 15 березня 1939 р. на Закарпатті постала держава Карпатська Україна, але і її зберегти не вдалося. У 40–50-х роках ХХ ст. за відновлення української державності на заході України боролася Українська повстанська армія (УПА). Тривалий шлях до власної державності завершився 24 серпня 1991 р., коли було проголошено незалежність України

Періодизація Історії України ( таблицю пишемо в зошит)

Близько 1 млн років тому –  IV ст..

Стародавня історія

Первісна доба

Перші державні утворення

Східні слов’яни

V – кінець      XV ст..

Середньовічна історія

Київська держава

Галицько-Волинська держава

Українські землі у складі Великого князівства Литовського, королівства Польського та інших держав

XVI – XIX ст..

Нова історія

Українські землі у складі Речі Посполитої

Козацька доба

Українські землі у складі Російської та Австро-Угорської імперій

XX – XXI ст..

Новітня історія

Українська національно-демократична революція

Україна в 20-30 роки

Україна в роки Другої світової війни

Україна на шляху до незалежності

Україна в умовах незалежності

Домашнє завдання.

1.     Опрацювати §3 підручника.

2.     Виконати завдання підручника с. 26.

 

06.09.2021

07.09.2021

Тема. Календарний та історичний час

Матеріали і завдання.

 Історія - це точна наука.Адже події,які відбувалися і будуть відбуватися, мають точну дату.Для істориків дуже важливо знати точні дати події.

 Визначити точний час певної події допомагає хронологія - -спеціальна історична наука , що визначити точний час певної події, тобто її дату.

 Дата вашого народження - це історичний факт, який належить до минулого. Будь-який історичний факт відбувся в певному місці або у просторі. Дата нашого народження — це початок вашої історії. День, місяць і рік нашого народження — це час, а місце вашого народження — це простір. 

Історія містить розповіді істориків про дії людей, як вони жили і діяли в певному часі й просторі. Робота з історичними термінами

 Хронологія - наука, що вивчає способи обчислення часу. Хронологічна послідовність - послідовність подій за роком.

Робота з лінією часу 

1. Накресліть у зошитах лінію часу.

 2. Позначте на ній рік свого народження.

 3. Позначте рік , коли ви пішли до 1 класу, до 5 класу,

 4. Підрахуйте, скільки років пройшло від вашого народження до початку навчання у школі, до переходу до 5 класу?

5. У 988 році нашої ери відбуло хрещення Русі Володимиром Великим. Підрахуйте, скільки років пройшло від хрещення русі до вашого народження? до н.е наша ера До н. І.Х.

 Від народження Ісуса Христа Час від першого року до теперішніх днів називають нашою ерою. Кожні сто років називають століттям, або віком. Тисяча років - це тисячоліття.

 Щоб уявити плин часу, намалюймо пряму лінію. На ній позначатимемо один за одним різні роки. Праворуч розташуємо рік, у якому ми живемо, ліворуч - попередні роки або століття. Оскільки хронологія — наука про час, то основою цієї науки є конкретні дати. 

Дата — це точний час певної події. (Записати визначення поняття в зошити). Назвіть по одній даті зі свого життя. 

 Великі проміжки часу лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років. Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2021 рік від Різдва Христового, 2021 років нашої ери. Час до народження Ісуса Христа – це період до нашої ери .

Якщо в чотирицифровому числі після перших двох цифр стоять два нулі, то перші дві цифри відповідають століттю: 1200 рік — 12 століття, 1300 рік — 13 століття. Але якщо замість нулів буде будь-яка інша цифра, то це дата наступного стосамо визначається століття за датою з трьох цифр: 800 рік — 8 століття, а 801 рік — 9 століття

Що таке календарі і які вони бувають. 

  Календар-це певна система рахунку тривалих проміжків часу з підрозділами їх на окремі більш короткі періоди (роки ,місяці ,тижні ,дні). Саме ж слово «календар» походить від латинського слова «calendarium»- боргова книга. У Стародавньому Римі боржники платили належні з них відсотки першого числа кожного місяця, яке оголошувалося глашатаями, і називалося «календи» від латинського слова «caleo» - проголошуватиліття. Наприклад, 1201 рік — 13 століття, 1340 рік — 14 століття. Так Зародження календаря можна з повним правом віднести до найдавніших завоювань людства, тобто до таких же категоріям, як писемність і рахунок. Етнографічні джерела підтвердили, що у різних народів з'являлися разособисті календарі, але однакові форми діяльності приводили до створення подібних календарів. IX ст. X ст. XI ст. XV ст. XX ст. XXI ст 801— 900 pp. 901 — 1000 pp. 1001 — 1100 pp. 1401 — 1500 pp. 1901 — 2000 pp. 2001— 2100 pp.

Домашнє завдання . Опрацювати § 2.

Завдання - Позначте на лінії часу V ст.до н.е., у якому жив давньогрецький історик Геродот.  Обчисліть, скільки років минуло від народження історика Михайла Грушевського.



19.01.21

Тема. Кримське ханство

Інструкція

1.Перегляньте відео

  Модуль 1. Заняття 18: Утворення Кримського ханства

https://www.youtube.com/watch?v=E6-JAxGiPUE

2.Дайте письмово відповіді на запитання.

Хто та коли утворив Кримське ханство? 

3.Установіть відповідність між поняттям та його визначенням.

Хан А. З’їзд впливових родів у державі, які також входили до державної ради    

Темники Б. Очолював мусульманське духовенство    

Курултай В. Релігія мусульман    

Диван Г. Орган, де вирішувалися найважливіші питання    

Мурзи Д. Очолював Кримське ханство    

Іслам Е. Воєначальники    

Муфтій Є. Найвпливовіші члени інших родів  


4.Доповніть речення.

Столицею Кримського ханства з 1532 р. стало місто… .

Жителі півострова займалися… .

На півострові вирощували… .

Найважливішим промислом було… .

Серед ремесел були поширені… .

Складіть схему " Організація влади і управління в Кримському ханстві на основі переглянутого на початку  відео . Укажіть роль, яку виконували в управлінні державою ці елементи влади.

Перегляньте фрагмент відеоролику.(копіюйте і вставляйте в пошук)

http://7chudes.in.ua/nominaciyi/bahchysarajskyj-hanskyj-palats/

Дамашнє завдання. Опрацювати записи в зошиті; вчити нові слова. 


12.01.21

Тема. Пам"ятки і пам’ятники історії (тему і план записуємо в зошит)

План

1.Пам"ятник як витвір мистецтва.

2. Пам’ятники історичним особам

3. Пам’ятник,як спогад про минулі вікопомні події.

Матеріали до заняття

1. Вивчи термін. Пам'ятник — скульптурна споруда, призначена для увічнення пам'яті людей, подій, об'єктів, іноді тварин.( Запиши в зошит).

Ознайомся з матеріалом

Історія пам'ятників

Археологи віднайшли перші пам’ятники (надгробні плити), які були споруджені ще у кам’яному віці. Ці надгробки зазвичай мають вигляд необроблених кам’яних брил, які мало чим відрізняються від звичайних уламків гірської породи.

Багато цікавої інформації про перші пам’ятники було знайдено також на території Давнього Риму. Розкопки показують, що римляни в якості пам’ятника встановлювали на могилу невеликий камінь і викарбовували на ньому інформацію, яка стосувалась померлої особи . Таким чином вони вшановували пам’ять про цю людину, а викарбувані відомості допомагали їм віднайти місце її поховання. Згодом у цій місцевості почали з’являтись пам’ятники у вигляді арки, які беруть свій початок на сході, а саме в Давній Месопотамії.

У Стародавньому Єгипті пам’ятними надгробками були всім відомі піраміди, які досі захоплюють нас своїм виглядом і розмірами. Такі величезні кам’яні споруди будувались виключно для фараонів та найближчого їх оточення. Ці величні будівлі робились для того, щоб фараони, як вважалось, могли жити в них після своєї смерті і були по суті “домами після життя”. Піраміди вважаються одним із семи чудес світу.

Пізніше, в середні віки стали з’являтись меморіали у вигляді хреста, найчастіше дерев’яного. Оскільки догмати християнської релігії наполягали на скромному оформленні могили померлої людини, якою б вона не  була, то пам’ятники були також скромними і простими.


2.Робота з джерелом

Прочитавши текст скажіть,кому присвячено пам’ятник в Полтаві?Яке значення цієї людини для української історії?


Ідея спорудити пам’ятник творцю "Енеїди", людині, з чиїм ім’ям пов’язане становлення сучасної української літературної мови, в його рідній Полтаві визрівала задовго до 1903 року. Кращі уми України завжди пам’ятали Шевченкові слова на шану Котляревському:

 

Будеш, батьку, панувати, 

Поки живуть люди, 

Поки з неба сонце сяє, 

Тебе не забудуть!

Ще у 1898 році Іван Франко, Леся Українка, Михайло Коцюбинський, інші видатні письменники відгукнулися на 100-річчя першої публікації "Енеїди", підкреслюючи, що Україна завжди віддаватиме щедру данину безмежної дяки Котляревському, людині, що стояла біля витоків відродження новітньої культури рідного народу. Але лише через п’ять років, ранньої осені 1903-го, відбулося так довго очікуване свято в Полтаві, що залишило воістину помітний слід в нашій історії.


Видання Всесвітнього поштового союзу. Росія. Фототипія Шерер, Набгольц і Ко. Москва. 1902 р.

Пам’ятник Котляревському було відкрито на одному з чарівних бульварів Полтави — Протопоповському. Бронзове погруддя поету на високому постаменті було виконано скульпторами Л. Позеном і О. Ширшовим (до речі, автори пам’ятника відмовилися від винагороди за свою роботу) у класичному стилі. Свято практично вперше — і в цьому його величезне значення — зібрало разом кращих з кращих представників вітчизняної інтелігенції, причому як Східної, так і Західної України. Імена "з когорти великих": Леся Українка і Василь Стефаник, Михайло Коцюбинський і Борис Грiнченко, Михайло Старицький, Володимир Самійленко, Філарет Колесса, Гнат Хоткевич, Панас Мирний, Олена Пчілка... Не було, либонь, тільки Івана Франка. Причому треба підкреслити один промовистий факт: з 7 тисяч осіб, що пожертвували кошти на спорудження пам’ятника, 4 тисячі — прості селяни Полтавської губернії! Уже це більш ніж переконливо свідчить, що український народ прекрасно усвідомлював, чим є для нього рідна і був готовий розвивати та захищати її.

Настрій усіх присутніх блискуче виразив Михайло Коцюбинський, який сказав: "Місто Полтава справляє нині свято українського слова. Сто літ минуло, як те занедбане і закинуте під сільську стріху слово, як фенікс з попелу, воскресло знов в устах батька нової української літератури Івана Котляревського, голосно залунало по широких світах". 

Джерело:

Газета "День". №156, п'ятниця, 5 вересня 2003 (http://www.day.kiev.ua/35949/)

3. Прочитайте текст і дайте відповіді на питання.

Меморіал пам'яті героїв Крут — меморіальний комплекс присвячений битві під Крутами 29 січня 1918 року. До його складу входить монумент битви під Крутами, символічна могила-курган, каплиця, озеро у формі хреста, музейна експозиція розміщена в старовинних залізничних вагонах. Меморіал знаходиться біля села Пам'ятне Борзнянського району, Чернігівської області.

Протягом довгого часу історія подій під Крутами залишалася поза увагою офіційної історіографії СРСР і обростала міфами і вигадками з обох боків. Починаючи від твердження Муравйова, що він два дні відважно бився під Крутами проти відбірних військ УНР під проводом Петлюри, до збільшення кількості загиблих до 500 осіб (або навіть до тисячі в деяких українських емігрантських колах). Насправді Муравйову знадобилося два дні, щоби відремонтувати залізницю і зорганізувати свої сили. Щодо точної кількості загиблих, то офіційного підтвердження їх кількості ще й досі немає. За свідченням учасників подій ймовірно вбито було близько 250—300 осіб з українського боку, але відомі імена тільки тих, що потрапили в полон і були поховані на Аскольдовій могилі в Києві.

У радянські часи полеглих в Крутах кваліфікували як зрадників чи просто замовчували. Студентські могили з Аскольдової гори забрали і спочатку виростили на тому місці парк. Пізніше, після Другої Світової Війни тут поховали радянських вояків, полеглих під час визволення Києва. З часу подій уперше про увічнення пам'яті студентів згадали в 1990-х рр., коли Народний Рух України встановив тут дерев'яний хрест.

 Символічна могила загиблих героїв Крут (вигляд з боку монумента битви під Крутами).

Від початку 1990-тих років були плани звести більший, постійний монумент у самих Крутах. Тільки 2000 року архітектор Володимир Павленко серйозно почав займатися проектуванням пам'ятника. 25 серпня 2006 року Меморіал пам'яті героїв Крут на залізничній станції Крути нарешті відкрили з участю Президента Віктора Ющенка. Автор меморіалу, Анатолій Гайдамака, представив пам'ятник як насипаний пагорб заввишки 7 метрів, на якому встановлено 10-метрову червону колону. Червона колона мала нагадувати про подібні колони Київського Університету, звідки були більшість студентів під Крутами. Біля підніжжя пагорба побудовано капличку, а поруч із пам'ятником викопано озеро у формі хреста.

2008 року меморіал доповнили сімома вагонами і відкритою залізничною платформою військового ешелону, які встановлено на рейках по 4 з двох боків. Також встановлено вагони подібні до тих, якими крутянці їхали на фронт. Президент України Віктор Ющенко також звернувся до Київського міського голови та депутатів Київради з ініціативою увіковічнити пам'ять героїв Крут у назвах проспектів, площ, вулиць, парків, скверів, станцій Київського метрополітену

Завдання .Знайди в інтернеті фото пам"ятників героям Крут.

Яким подіям присвячено пам’ятники? Чому ці події потрібно пам’ятати?

Домашнє завдання

Опрацювати параграф 13 підручника.  В зошит скласти таблицю с.97


09.11-13.11.2020

Тема.  Де відбувається історія.

 Виконання різнорівневих завдань.

1.Поясніть: карта,  атлас, легенда карти.

2.Записати назву карти, якщо на ній позначено: рел"єф-..., розселення народів-..., події-..., температурний режим-..., водні ресурси-..., території держав-..., напрямки походів-..., корисні копалини-..., місця битв. 

3. Намалювати позначки: кордони держави, битви,  рух військ, міста,  .

4.Користуючись картою «Історико- географічні землі» с.44, записати, до якого регіону належать: 

 Київ-, Львів-, Харків-, Вінниця-, Черкаси-, Одеса-, Луганськ-,Дніпро-.    

5.Визначте назву історико-етнографічної землі за її розташуванням:

... - на південь від Запоріжжя;                 ... - на північ від Закарпаття;

...  - найсхідніший регіон України     ;      ...  - найзахідніший регіон України;

  ... - південний сусід Таврії.                      ... – північний сусід Криму.

Домашнє завдання. Повторити вивчені терміни. 


02.11-06.11.2020

Тема. Від краю до краю, або Україна на картах упродовж історії.

Інструкція.

1. Прочитайте пункт 1, с. 43.

*Вивчіть нові слова: геогафічний, етнографічний.

*На с. 44 ознайомтесь з історико-географічними регіонами України. Спробуйте запам"ятати їх розташування.

*Випишіть у зошит назви регіонів.

* Поясніть де зберігаються предмети діяльності народу.

2.  Читаємо пункт 2.Що називають державним кордоном с.46.

Перевірте себе. Дайте відповіді на запитання.

-Що таке державний кордон.

-Як державний кордон позначається на карті.

-З якими державами Україна має спільний кордон.

- Як встановлюється лінія кордону.

3.Як змінювався державний кордон України в різні історичні періоди читаємо с. 47 і

заповнюємо таблицю.


Назва держави

Хто очолив

Територія

Київська Русь

 

 

Королівство Руське

 

 

Гетьманщина(Військо Запорозьке)

 

 

 

4. Виправте помилки у позначенні регіонів на карті.(адміністртивний центр-регіон)


5. Домашнє завдання. Параграф 6 прочитати. На с.50 Оцініть себе в зошит виконати 3 завдання (до 10 речень).



Немає коментарів:

Дописати коментар